مصاحبه با واحد تعمیرات و نگهداری

مصاحبه با واحد تعمیرات و نگهداری

مصاحبه با واحد تعمیرات و نگهداری

مهندس اسماعیل نظری سوره برق:

نیروی انسانی از مهم­ترین ارکان واحد تعميرات و نگهداري لکوموتیوهای ایران سفیر در پيشبرد اهداف سازمان است.

در بیشتر کشورهای دنیا خطوط راه‌آهن عمری چند دهه ای دارند که با افزایش ترافیک خطوط به لحاظ میزان قطارهای عبوری، افزایش وزن قطارهای باری و افزایش سرعت قطارهای مسافربری، میزان استهلاک خطوط ریلی نیز به مرور زمان افزایش پیدا می کند.

به همین دلیل تعمیرات و نگهداری از سیستم حمل و نقل ریلی اعم از واگن ها، ریل ها و سیستم فنی حایز اهمیت است. این اهمیت زمانی بیشتر به چشم می آید که بدانیم این نگهداری دوره ای در کاهش هزینه های نهایی، بازدهی و افزایش ظرفیت نقش مهمی دارد.

مپنا در زمینه تعمیرات و نگهداری محصولات و پروژه های ریلی که خود اجرا نموده پیشتاز است و با داشتن تجهیزات به روز و نیروی متخصص و کارآمد توان نگهداری و تعمیرات تجهیزات خود را دارا می باشد از اين رو بر آن شديم تا گفتگويي با مهندس اسماعيل نظري، مدير پروژه تعميرات و نگهداري شركت مپنا انجام دهيم كه در ادامه مي‌خوانيد.

مهندس اسماعیل نظری، مدیر پروژه تعمیرات و نگهداری در مصاحبه اختصاصی که در خصوص فعاليت‌ها، راهبرد‌ها و پتانسيل موجود در اين واحد با روابط عمومی انجام داد به فعالیت‏های كلي این واحد اشاره کرده و گفت: یکی از بخش­های مهم و اساسی این واحد ، واحد بازدید و اعزام بازدید روزانه می­باشد که وظیفه بازدید و بررسی تمام لکوموتیوها ی ورودی از نواحی به عهده کارکنان این واحد می­باشد.

ایشان به جلسات گراف كه يكي از مهم‌ترين جلسات اين واحد محسوب مي‌شود نیز اشاره کرد وگفت: جلسات گراف به صورت روزانه در 2 نوبت با حضور نمایندگان شرکت­های دارای لوکوموتیو با هدف بررسی مشکلات و تحلیل آنها برگزار می­شود؛ چرا که خرابی­های ایجاد شده در لوکوموتیوها باعث جریمه شرکت­ها می­شود و این نمایندگان هستند که باید دفاع مناسبی از مشکلات ایجاد شده به راه آهن ارایه کنند.

وی تصریح کرد علاوه بر مشکلات فنی، مشکلاتی مانند سرما و گرمای بیش­ از حد، طوفان و مشکلات بهره­برداران از مواردی است که باعث نقص در لوکوموتیو می­شوند كه بايد مورد بررسي قرار گيرند، همچنین بررسی برنامه­ های اعزامی لکوموتیوها و ارایه خدمات در طول 24 ساعت به راه آهن از دیگر برنامه ­هایی است که در این جلسات مورد بحث و تبادل نظر قرار می­گیرد.

وی نیروی انسانی این واحد را یکی از مهم­ترین ارکان این بخش در پيشبرد اهداف برشمرد و گفت: در این پروژه تقریبا 180 نفر در واحد اجرا مشغول به کار هستند که 39 نفر در واحد خدمات که 26 نفر از آنها در تهران و مابقی در نواحی می­باشند. همچنین 31 نفر بازدید کننده در دپو جلو در بخش بازدید روزانه حضور دارند.

ایشان ادامه داد: در دپو عقب نیز 23 نفر در بخش تعمیرات و 20 نفر سرویس کار فعالیت می­کنند و 43 نفر نیرو در بخش تعمیرات در شهر مشهد و 44 نفر نیز در نواحی مشغول به فعایت می­باشند و 31 نفر نیز در دپو جلو در تهران به صورت شیفتی فعالیت می­کنند.

نظری بر چالش­های این واحد نیز تأکید کرد و گفت: کمبود قطعات، عدم رعایت ارگونومی، هوای آلوده، نوع قرارداد کارکنان، استرس کاری، عدم وجود گرید بندی شغلی، کمبود نیروی انسانی، بیماری­های ناشی از فعالیت­های کاری را می­توان از مهم­ترین مشکلات این افراد برشمرد که برای مدیران و رؤسای این واحد در بیشتر اوقات ایجاد نگرانی کرده است.

این مقام مسئول به قطع وابستگی شرکت در برخی از فعالیت­های این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: تأمین و تهیه تعدادی از قطعات در داخل کشور تا سال­های گذشته بسیار دشوار به نظر می­رسيد ولی هم اکنون با همت متخصصان و محققان ایرانی توانستیم قطعاتی­ نظیر بیلوز را بومی­سازی کنیم و در این زمینه قطع وابستگی از کشورهای خارجی را به وضوح شاهد هستیم و یا در برخی فرآیندها نظیر تعویض فنر، کوپلینگ نیز کاملاً خودکفا شده­­ایم و این امر باعث سودآوری مناسب برای کشور و سازمان شده است.

نظری به تبیین بهبود راهکارهای عملکرد کارکنان در این سازمان نیز اشاره کرد و گفت: آموزش کارکنان و ایجاد برنامه­های انگیزشی دو راهکار بسیار مثبت برای پیشرفت و بهبود عملکرد کارکنان می­باشد چرا که فرآیند آموزش باعث به روز بودن افراد در حین و قبل از آن می­شود و فرد آموزش دیده تلاش می­کند که خود را در تمامي جهات اثبات کند.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.